Z
provedených analýz zaměřených na způsoby rozhodování o vhodnosti či
nevhodnosti použití POP prostředků vyplývá, že rozhodnutí jsou většinou
uskutečňována spíše na základě „domněnek“ a intuice než prokazatelných
„faktů“ týkajících se efektivity a vhodnosti pro řešení konkrétních
obchodních strategií.
Tento projekt v současnosti
probíhá ve formě série testování a má dokázat, jak POP fungují, do jaké
míry, v kombinaci s čím, jaké vlivy na POP působí. Pro realizaci
projektu byla na základě výběrového řízení vybrána průzkumová agentura
Tambor.
Celý „seriál“ výzkumů se uskutečňuje v rozmezí řádově jednoho roku, během kterého dojde
postupně k vyhodnocení efektivity hlavních POP komunikačních prostředků.
Důležitými
podklady pro realizaci projektu byly sběr a analýza podkladů o měření
ze zahraničí prostřednictvím ostatních národních poboček POPAI a
organizace diskusních fór se zástupci značkových výrobců, zástupců MO a
zástupců agentur pro výzkum trhu.
Hlavním cílem projektu je
vyhodnocení efektivity jednotlivých POP prostředků spolu s vytvořením
určitých optimálních standardů z pohledu zadavatele POP, výrobce POP,
MO struktur a agentury na průzkum trhu.
Novým trendem v oblasti POP podpory prodeje je testování jejich skutečné efektivity.
Průzkum
má poskytnout sofistikovaný podpůrný materiál pro prosazování nasazení
POP pro trade marketing oddělení a key account oddělení, a to jak
v rámci interních jednání ve společnostech výrobců značek, tak v rámci
jednání s maloobchodními řetězci.
POP mají za sebou dlouhou minulost a celosvětově je jim předpovídána plodná budoucnost.
Jejich
přínos je měřitelný a jsou schopny tvořit trendy, případně se trendům
přizpůsobovat (z hlediska designu, technologií i požadavků
maloobchodu). Tyto prostředky mají značný kreativní potenciál a mají
sílu být významnou součástí komunikačních kampaní.
Umí fungovat ve všech částech komunikačního mixu (budování značky, komunikace ceny a image výrobku)
- nárůst prodeje pod vlivem působení POP prostředků, a to samostatně
nebo v kombinaci s jinou formou komunikace: jak POP funguje ve
spolupráci s hosteskou nebo samplingem…
- návratnost investic POP prostředků - ROI
- plánovaný versus uskutečněný nákup, kde je záměrem dokázat impulzní charakter POP
- míra vlivu na nákupní rozhodnutí a nákupní chování
- zapamatovatelnost konkrétních POP /četnost registrace/
- vliv na vnímání a rozvoj značky
- test spotřebitelova chování a jeho rozhodovací proces v okolí POP prostředku
- získání podkladů k optimalizaci umístění v prodejním
prostoru : průzkum nabízí řešení pro zadavatele, který před vynaložením
významných finančních prostředků na nákup velkých sérií POP má možnost
konkrétní POP prostředek po určitou dobu otestovat a zjistit, zda
funguje dle jeho představ.
Pro testování efektivity byly vybráno
několik typových zástupců POP. Jde o prodejní stojany, regálové lišty,
paletové ostrovy, regálové dekorace, displaye k pokladnám.