Společnost Energizer Czech spol. s r.o. je jednou ze společností, které se účastní projektu měření efektivity POP. Projekt byl zahájen již v loňském roce a je realizován v rámci spolupráce asociace POPAI CENTRAL EUROPE a agentury pro marketingový výzkum trhu Tambor.
Cílem projektu je vytvořit manuál pro
odbornou veřejnost pod názvem „Manuál efektivity POSM“, který bude k
dispozici koncem, nejpozději začátkem příštího roku . V tomto materiálu
budou shrnuty výsledky jednotlivých projektů měření efektivity POP a
jeho hlavním cílem je ukázat, jaké POP materiály fungovaly v daných
kategoriích a proč.
Testování efektivity POP v místě prodeje pro společnost Energizer
probíhá rámci projektu Energizone. Projekt Energizone I se uskutečnil na
začátku loňského roku a další fáze testování pod pracovním názvem
Energizone II byla realizována na jaře letošního roku ve vybraných
mezinárodních řetězcích v Praze a na Moravě.
Koncept projektu vycházel z výsledků spotřebitelských výzkumů, které ukazují, že:
- baterie jsou pro spotřebitele komplikovanou kategorií, které většinou málo rozumějí a často potřebují s nákupem poradit
-
většina spotřebitelů nakupuje baterie v momentě, kdy jsou ty, které
dosud spotřebitel používal, nefunkční, a lze je nakoupit kdekoliv
- zákazníci hypermarketu o umístění regálu s bateriemi často nevědí a ani ho nenajdou
- nákup baterií nepředstavuje žádný pozitivní zážitek, patří do kategorie s tzv. "low involvement".
Pro
rozvoj a maximalizaci potenciálu prodeje byl vytvořen projekt
Energizone, jehož cílem je prostřednictvím konceptu „virtuálního
prodavače“ spotřebiteli „přiblížit“ kategorii baterií a usnadnit mu
nákup tohoto sortimentu. Koncept rovněž podporuje zvýšení nákupu
alkalických baterií na úkor baterií ZN/C a zvýšení obratu tohoto
sortimentu v hypermarketech na úkor prodeje ve specializovaných elektro
prodejnách.
Zapojením do rozsáhlého projektu vyhodnocováni
efektivity POP potvrzuje společnost Energizer svoji vedoucí pozici
v dané kategorii a její účast v projektu svědčí rovněž o prokazatelném
zájmu podporovat rozvoj prodejní kultury kategorie baterií.
Energizone
jako prostředek diferenciace mezi hypermarkety se může stát součástí
strategie obchodní společnosti při zlepšování maloobchodního prostředí a
služeb pro zákazníky v místě prodeje.
Realizace projektu probíhala v počáteční fázi formou rozhovorů a jednání
s řetězci o celém projektu, poté následovaly expertní rozhovory s
nákupčími v jednotlivých hypermarketech a na základě toho byly upřesněny
otázky, kladené následně zákazníkům. Rozhovory se zákazníky byly vedeny
v době umístění a následně po odstranění Energizony.
Při sběru dat
průzkumu byla použita metoda sběru měkkých dat (souhrn názorů, dojmů a
postojů respondentů) a tvrdých dat (prodeje).
V rámci průzkumu byly využity tyto typy analýz:
- pozorování zákazníků
- rozhovory se zákazníky
- rozhovory s prodavači
- prodeje.
Měkká
data“ jednoznačně potvrzují prodejní efektivitu Energizone, ale k
úplnému vyhodnocení je třeba analýzy doplnit o prodejní "tvrdá" data
které v současné době zúčastněné hypermarkety vyhodnocují.
Výsledky průzkumu v oblasti tvrdých dat budou prezentovány po jejich vyhodnocení.
Energizone je prokazatelně velmi efektivní prodejní/nákupní koncept pro
danou kategorii a kromě zvýšení obratu prokazatelně zvyšuje
prodejní/nákupní kulturu dané kategorie.
Viz: Soft Data Effectivity module
Postoj řetězců : řetězce stojan Energizone s navrženými změnami akceptují
Maloobchodní
jednotky jsou s Energizone spokojeny. Pro optimalizaci celého konceptu
požadují vytvoření více "rozměrových" variant Energizone dle požadavků
konkrétního řetězce a vyřešení problematiky krádeží.
Postoj zákazníků: zákazníkům se Energizone líbí a rádi z něj nakupují
Dle
výsledku výzkumu zákazníkům prodejní koncept Energizone vyhovuje a
splňuje jejich očekávání ohledně optimálního způsobu nákupu baterií.
Zákazníci zmínili, že stojan Energizone v nich vzbuzuje výraznou chuť
zakoupit u něj baterie a jednoznačně jim ulehčuje nákup. Po odstranění
Energizone zákazníkům jednoznačně chybí a rozhodně by uvítali jeho
navrácení na plochu
Do budoucna je však třeba stojan více oživit a podpořit jeho originalitu např. rozšířením jeho interaktivní funkce.
Energizone
je také třeba více přiblížit ženské populaci např. prostřednictvím
„cross-category“(např. umístěním vysoušečů vlasů pro ženy atd.).
Z výzkumu je patrná výrazná odlišnost kupní motivace baterií v části pokladen v porovnání
s
oddělením elektra . Jako optimální způsob prodeje baterií zákazníci v
podstatě spontánně popisovali Energizone – samoobslužný rychlý nákup na
jednom místě s velkým výběrem a s dostatkem informací o bateriích.
Energizone
v sobě zahrnuje výhody prodeje u pokladen, kterými jsou rychlost a
samoobsluha, a prodeje v sekci elektra (výběr) . Je komplementárním
prodejním/nákupním místem pro baterie, kdy nenahrazuje prodej u pokladen
ani prodej v sekci elektra, ale má potenciál vstoupit do vědomí
zákazníků jako hlavní místo nákupu daného sortimentu.
Dle výsledků
průzkumu zboží umístěné v Energizone převážně nakupuji muži, což může
být způsobeno tím, že tento sortiment obecně méně láká ženy a dále pak
tím, že jsou stojany Energizone většinou umístněny v oblastech, které
navštěvují spíše muži (oddělení elektro).
Na základě výsledků
výzkumu se lze domnívat, ze přemístění stojanu do míst s větší
zákaznickou koncentrací by s největší pravděpodobností způsobilo výrazné
nárůsty prodejů/nákupů kategorie baterií.
U Energizone je poměrně dlouhá doba vzniku nákupního zvyku – nicméně
zvyk již existuje a pokud se Energizone na ploše ponechá, bude se dále
posilovat. Je to způsobeno zejména dlouhým nákupním cyklem baterií. Jako
u každé kategorie – pokud se zákazník nachází právě uprostřed cyklu,
jeho vnímavost vůči jakékoliv komunikaci prudce klesá – jednoduše
kategorii právě nevnímá protože ji nepotřebuje…
V současné době
probíhá detailní vyhodnocení "měkkých" a "tvrdých" dat a další analýzy
by měly vést k dalšímu kvalitativnímu posunu konceptu Energizone, ale
již nyní lze z výsledků usuzovat o prokazatelné poplatnosti existence
Energizony, která kromě zvýšení nákupní kultury a edukace v kategorii
dlouhodobě působí na postupné zvyšování obratu kategorie na moderním
trhu.
Daniela Krofiánová
POPAI CENTRAL EUROPE