V rámci série testování byly jako první prezentovány výsledky měření efektivity regálového orientačního POP systému pro kořenící výrobky značky Vitana, které proběhlo v červnu 2005 ve vybraných prodejnách Interspar. Vitana při přípravě a realizaci tohoto projektu vycházela ze skutečnosti, že spotřebitel se v maloobchodě špatně orientuje při hledání v rámci sekce koření i při výběru konkrétního druhu koření v sekci, sortiment je celkově vnímán jako nepřehledný.
Dle vyjádření Trade marketing managera společnosti VITANA - Jana
Hrdličky 15% zákazníků odchází, aniž tuší možnosti sortimentu (novinky
atd.) a 10 % zákazníků odchází aniž najde to, co hledá. V sortimentu
koření se projevuje tendence k impulzivním nákupům a je vnímáno jako
doplňkové zbožím v potravinářském segmentu.
V kategorii koření používají se standardní metody POP, které ničím výjimečným a nevybočují ze „zaběhlých standardů“.
Koncepce „ROS“ –
regálového orientačního systému posouvá tento vývoj výrazně dopředu.
Tento nový POP prostředek má zákazníkovi zajistit snadný nákup,
přehlednost sortimentu. Má podpořit impulzivní nákup a vyvolat zároveň
při nákupu emoce, zážitky a v neposlední řadě komunikovat značku VITANA
v rámci sekce koření jako prémiového dodavatele kořenících výrobků
nejvyšší kvality. Cílem bylo rovněž podpořit kategorii koření
v potravinářském segmentu a ukázat řetězci, že z této kategorie může
vytěžit mnohem více.
Při sběru dat průzkumu byla použita metoda sběru měkkých dat (souhrn
názorů, dojmů a postojů respondentů) a tvrdých dat (prodeje).
Testování POP bylo realizováno kombinovanou metodou : formou osobního rozhovoru tazatele s respondentem a pozorováním.
V
rámci výzkumu se uskutečnilo 240 rozhovorů s respondenty – zákazníky
Intersparu (120 v sekci koření a 120 po opuštění sekce), dále 8
rozhovorů s prodavači a 48 pozorování v Intersparu Praha Štěrboholy a
Uherské Hradiště.
Složení vzorku oslovených respondentů bylo nastaveno způsobem, aby byla zachována proporčnost vzorku dle věku a pohlaví.
Nastavení cílové skupiny odpovídalo cílové skupině Vitana na koření a kořenící směsi.
Z výsledků měření prezentovaných průzkumovou agenturou Tambor jasně
vyplývá , že testovaný regálový orientační POP systém (ROS) uspěl
v hodnocení efektivity POP a má jednoznačné předpoklady stát se velmi
efektivním pomocníkem při posilování pozice Vitana v kategorii koření a
kořenících směsí.
ROS zaujal přibližně polovinu kolemjdoucích respondentů. Reakce na něj
byly „živé“ a zákazníkům se zařízení líbilo. Je patrný zájem především
z řad mladší generace zákazníků, která systém rychleji akceptuje jako
nákupní metodu v dané kategorii.
ROS je dle prodavačů pro zákazníky zajímavý. Pro ještě lepší účinek by
bylo optimální více ho zvýraznit, odlišit od reklamy a zjednoznačnit
jeho funkci a ovládání.
Zákazníci, kteří se u ROS spontánně zastavili, ho hodnotí pozitivně.
Zařízení se jim líbí a je dle nich praktické, originální a velmi
unikátní. Návrhy na vylepšení se dotýkaly vesměs vizuálního zvýraznění,
které by mělo jasněji vysvětlovat funkci systému. Z hlediska výsledků
výzkumu je patrný trend budovaní „zvykovosti“ používání ROS.
ROS si spontánně všimla cca 1/3 zákazníků. Zařízení je nejčastěji hodnoceno jako praktické – dobrý nápad.
K výsledkům
projektu Jan Hrdlička dodává: „Po dlouhých jednáních, které stála mnoho
cenného času všechny zúčastněné strany, věříme, že celkový přínos
projektu je velmi pozitivní. Nárůst koření zn. VITANA v objemu 26%
a v hodnotě 18% oproti 4% růstu konkurenčních značek v rámci segmentu
koření je jednoznačný . Na základě spotřebitelského výzkumu je zřejmé,
tento POP prostředek má také velmi významný vliv na loajalitu
spotřebitele vůči výrobku a značce související s používáním tohoto POP
prostředku.“
Daniel Jesenský
Daniela Krofiánová
POPAI CENTRAL EUROPE