27.05.2025

POS a udržitelnost: Trend, nebo nutnost?

Novinka POPAI CEUdržitelnost

Další z řady pravidelných seminářů uspořádaných v dubnu asociací POPAI CE v prostorách Magenta Experience Center v pražských Arkádách Pankrác ukázal, že udržitelná řešení mají na spotřebitelské chování značný vliv. Nakupujícím záleží na okolnostech vzniku produktů a sledují i chování firem, od kterých je nakupují. Tento trend se samozřejmě promítá i do oblasti POS.

Hledá se rovnováha

Na význam udržitelnosti v retailovém prostředí a v POS poukázal hned na začátku Martin Hasilík, Chief Sales Officer ve společnosti Authentica. Jak zdůraznil, udržitelný přístup je takový, který naplňuje potřeby současnosti, aniž by ohrozil možnosti budoucích generací. V kontextu retailu nejde pouze o materiály, ale i o celkový přístup k designu, výrobě, logistice a komunikaci. Důraz je kladen především na hledání rovnováhy mezi estetikou, funkčností, cenou a ekologickým dopadem POS řešení. Zásadní roli hraje také transparentní komunikace a využívání certifikovaných materiálů. Cílem je ukázat, že udržitelnost není jen marketingový slogan, ale strategický směr, který má praktické dopady na celý hodnotový řetězec v retailu.

Materiál, design a lokální výroba

Zatímco značky vnímají udržitelnost především z pohledu image a ESG cílů, výrobci řeší technické limity, dostupnost materiálů a jejich skutečnou recyklovatelnost. Doporučuje se design zaměřený na flat-pack konstrukce, modularitu a opakované použití. Významnou roli hraje také lokální výroba, optimalizace obalů a digitální prototypování. Mezi používané materiály patří papír (včetně recyklovaného), FSC certifikované dřevo, plasty (hlavně rPET), kovy a kompozity s přírodními vlákny. U 3D tisku se uplatňují ekologické filamenty jako PLA, rPETG nebo PLA s přírodními vlákny. Důležitá je také transparentní komunikace a certifikace (např. FSC), recyklace či upcyklace použitých prvků.

Velká firma, velký dopad

Jak se na udržitelnost soustřeďují velké nadnárodní společnosti, ukázala prezentace Václava Kouckého, Category Snacking Activation Managera CZ-SK-HU ve firmě Mondelēz International. Ta si do konce roku 2025 klade ambiciózní cíle. Až 98 % obalů pro její výrobky má být recyklovatelných a firma plánuje také 10% snížení emisí CO₂ a spotřeby vody v prioritních provozech (oproti roku 2018) a 50% snížení potravinového odpadu v distribuci. V EU již 99 % pšenice použité ve výrobcích této firmy pochází z odpovědných zdrojů, stejně jako 100 % palmového oleje je s certifikací RSPO. Mondelēz tak reaguje na globální poptávku, kdy až 85 % spotřebitelů preferuje značky, které řeší svůj ekologický dopad.

Co může udělat retailer

Udržitelné aktivity z pohledu provozovatele tří významných obchodních center ukázala Jaroslava Matoušová, Head of Westfield Rise CZ/SK. S celkovou návštěvností přes 46 milionů lidí ročně jde o retailové parky s obrovským dopadem, a právě proto se firma zaměřuje na ekologická řešení, například nahrazuje PVC materiály ekologičtějšími alternativami, jako jsou PE fólie či plátna, a pro tisk využívá vodou ředitelné inkousty. V roce 2024 došlo k 43% nárůstu ploch lepených ekologickými materiály oproti předchozímu roku. Pokročilé technologie také umožnily snížit spotřebu lepidla až o 90 %. V rámci oběhového přístupu firma organizuje akci Good Festival, která propojuje retail s tématy udržitelnosti – nabízí second-hand módu, workshopy a prezentaci CSR aktivit značek.

Jak je to s ochotou si připlatit?

Výsledky výzkumu zaměřeného na vnímání udržitelnosti v retailu a její vliv na nákupní chování shrnul Petr Megela ze společnosti InsightLab. Výzkum, který proběhl online v dubnu 2025 na vzorku 800 respondentů v ČR, ukázal zájem o udržitelnost při nakupování potravin a drogerie, který se projevuje u většiny žen a mladších lidí. Mezi nejdůležitější trendy patří redukce plastů, lokální původ produktů a recyklovatelné obaly. Spotřebitelé oceňují bezobalové prodeje u čerstvého ovoce a zeleniny a většinou pozitivně vnímají i zálohování plastových obalů. Klíčové pro nákupní rozhodování ale zůstává cena a kvalita. Deklarovaná ochota zaplatit více za udržitelné produkty či cestovat za nimi je vysoká, nicméně realita je jiná. Největším motivátorem k udržitelnému nákupu by byly slevy a cenové zvýhodnění ekologických produktů.

Co (a od koho) nakupují mladí?

Na měnící se svět a na měnící se priority poukázala greenfluencerka, ekologická aktivistka a studentka politologie Rozárie Haškovcová, která se na svém instagramu shluk.bunek (více než 126 tisíc sledujících) věnuje enviromentální politice. Ve své prezentaci poukázala na největší rizika coby nejpravděpodobnější příčinu globální krize v roce 2025. Kromě ozbrojeného konfliktu mezi státy jde o extrémní počasí, geopolitické konfrontace, změnu klimatu, kolaps biodiverzity a ekosystémů či nedostatek přírodních zdrojů. Z průzkumu (Deloitte 2024) mezi českými zástupci generace Z vyplývá očekávání 69 % respondentů, že by firmy měly pro udržitelné rozhodování spotřebitelů dělat víc. Průzkum také říká, že se 71 % dotázaných snaží svůj dopad na životní prostředí aktivně snižovat, například tím, že omezuje nákup rychlé módy, létání či konzumaci masa (vegetariánství). Velká část (59 %) respondentů je také přesvědčena, že by vlády měly na firmy kvůli klimatu více tlačit. Jak zdůraznila, její sledující mají zájem o věci, které vydrží, lze je opravit, upcyklovat nebo znovu využít. Oblíbené značky jsou ně ty, které přiznávají nedokonalost a s udržitelností to myslí vážně. Udržitelnost již proto není trend, ale ekonomická nutnost.

Pavel Neumann

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙