Na měnící se svět a na měnící se priority poukázala greenfluencerka,
ekologická aktivistka a studentka politologie Rozárie Haškovcová, která se na svém
instagramu shluk.bunek (více než 126 tisíc sledujících) věnuje enviromentální
politice. Ve své prezentaci poukázala na největší rizika coby nejpravděpodobnější
příčinu globální krize v roce 2025. Kromě ozbrojeného konfliktu mezi státy jde
o extrémní počasí, geopolitické konfrontace, změnu klimatu, kolaps biodiverzity
a ekosystémů či nedostatek přírodních zdrojů. Z průzkumu (Deloitte 2024) mezi
českými zástupci generace Z vyplývá očekávání 69 % respondentů, že by firmy
měly pro udržitelné rozhodování spotřebitelů dělat víc. Průzkum také říká, že
se 71 % dotázaných snaží svůj dopad na životní prostředí aktivně snižovat,
například tím, že omezuje nákup rychlé módy, létání či konzumaci masa
(vegetariánství). Velká část (59 %) respondentů je také přesvědčena, že by vlády
měly na firmy kvůli klimatu více tlačit. Jak zdůraznila, její sledující mají
zájem o věci, které vydrží, lze je opravit, upcyklovat nebo znovu využít.
Oblíbené značky jsou ně ty, které přiznávají nedokonalost a s udržitelností
to myslí vážně. Udržitelnost již proto není trend, ale ekonomická nutnost.
Pavel Neumann