Kudy
vede cesta k zákazníkovi
Na data
z výzkumů naváže panelová diskuse. Bude hledat odpovědi na následující otázky:
Jak pracovat s jednotlivými zákaznickými skupinami a generacemi? Jakou roli v
práci s nakupujícím a v zákaznickém zážitku hrají technologie? Jak daleko jsme
v Česku s využíváním dat a personalizací nabídek? Co funguje, a co naopak ne? S moderátorem
Reyem Korantengem budou diskutovat Lukáš Antoš, marketingový ředitel Rohlik.cz, Tomáš Nebáznivý, head
of Lidl Plus CRM společnosti Lidl Česká republika,
Jan Semotán, head of retail MOL Česká
republika, a Petra Valentová, head of marketing CZ/SK Unibail-Rodamco-Westfield.
Odpolední
část programu přinese další diskuse a také konkrétní případové studie, a to ve
třech tematických sekcích: inovace a technologie, udržitelnost a marketing a
brand strategy.
Inovace
a technologie
O tom, jak
Glami využívá umělou inteligenci ke zlepšení zákaznické zkušenosti, bude
hovořit Eliška Hynková, brand & PR manager
společnosti. Zatímco některé firmy se s umělou inteligencí teprve seznamují,
česká platforma pro vyhledávání módy Glami má oddělení, které se jejímu rozvoji
věnuje už řadu let. Využívá ji jak v interních procesech, tak ke zlepšení
zákaznické zkušenosti. Jak se vylepšování prozákaznického přístupu odráží na
tržbách a zefektivnění fungování vyhledávače, jaké konkrétní výsledky přináší?
Pořadové
číslo jako třeba na poště – Datart zavádí terminály, jejichž smyslem je
neznevýhodňovat žádnou skupinu zákazníků. V některých obchodech je dnes
běžné, že se na prodejní ploše potkávají ti, kteří si jdou vyzvednout
objednávku z e-shopu nebo vyřídit reklamaci, s těmi, kteří tam fyzicky
nakupují. Předvánoční přetlak byl impulzem k tomu, aby prodejce přišel se
systémem, který tok zákazníků reguluje. Jak se osvědčil a jakou zpětnou vazbu o
prodejně tak v Datartu získávají? Které procesy lze na jejím základě vylepšit a
jaké další možnosti využití mají ve výhledu, řekne Jan Horák, manažer
konceptu prodejen Datart společnosti HP Tronic Zlín.
Velmi
zajímavým tématem je využití meteorologických dat v marketingu. Počasí je totiž
významným faktorem ovlivňujícím prodeje. Existuje vysoká korelace mezi tím, jak
je venku, a poptávkou po zboží a ochotou za ně platit. Moderní inzertní
technologie společnosti Adform propojená s digitální venkovní reklamou od
Vision Thing umožňují využívat aktuální meteorologické podmínky pro propagaci
produktů ve správný čas. Jak toho využila společnost KFC v letní kampani na
digitálních billboardech, kdy hlavním řídicím prvkem bylo právě počasí, budou
prezentovat Richard Němec, CEO Vision Thing, a Marek Pohanka, senior platform solutions
consultant Adform.
Do on-line
náboru brigádníků se pustil oděvní řetězec H&M, který k tomu využívá
aplikaci Tymbe. Touto rychlou formou obsazování směn, ale i hledání pracovníků
na mimořádné akce typu inventura oslovuje zejména mladou generaci. Celý
administrativní proces se odehrává pouze v on-line prostředí, a dokáže tak
pokrýt celou Českou republiku. Jak se společnosti H&M s mladými daří
spolupracovat a následně je získávat do trvalého pracovního poměru, popíše Michal Harásek, spoluzakladatel Tymbe.
Jak dál
v automatizovaném prodeji?
Sekci
věnovanou inovacím uzavře panelová diskuse o hybridních a 24/7 prodejnách,
které se stávají pevnou součástí českého trhu. Nejsou jen receptem na zajištění
obchodní obslužnosti venkova. Své místo mají i v centrech měst, v turistických
oblastech apod. Nový způsob nakupování, který v ČR odstartovala Skupina Coop,
postupně zavádějí další retaileři. Jaké jsou jejich zkušenosti? V čem vidí
výhody nové technologie? A na které problémy, včetně těch legislativních,
narážejí a bude je třeba do budoucna řešit? Diskutovat budou: Pavel Kozler, výkonný ředitel Knowinstore, Radek Nachtmann, ředitel P.V.A. systems, Miroslav Pácl, manažer maloobchodu a aliance Můj
obchod společnosti makro ČR, Tomáš Pokorný, obchodní ředitel Konzumu
v Ústí nad Orlicí, patřícího do Skupiny Coop, a Luboš Rejchrt, provozní ředitel Plaček Group.
Udržitelnost:
pět případových studií významných retailerů i jedno horké téma
Řetězec
Tesco motivuje své dodavatele, aby společně snižovali dopady potravinářství na
planetu. Jedním z jeho strategických partnerů je firma La Lorraine. Na kongresu
Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco Stores
ČR, a Miroslav Bulín, regional viceprezident
CZ/SK/HU/Adriatics La Lorraine, prozradí, jak konkrétně obě strany
dodavatelsko-odběratelského řetězce v praxi měří a snižují potravinový odpad a
emise.
Společnost
Kaufland Česká republika v rámci svých udržitelných aktivit realizuje mnoho
opatření v rámci prodejen s cílem výrazně snížit emise oxidu uhličitého a
spotřebu energie. Plošně vyměnila vnitřní i vnější osvětlení za LED, k vytápění
využívá rekuperaci, chladicí nábytek byl osazen dveřmi. Na střechy prvních
prodejen instaluje fotovoltaické elektrárny a rozšiřuje síť rychlodobíjecích
stanic pro elektromobily. Jaké konkrétní úspory prováděné úpravy přinášejí a
jak CSR projekty ovlivňují finanční ukazatele firmy, prozradí Peter Chalupianský, CSR manažer společnosti Kaufland
Česká republika.
Projekt
společnosti Nestlé Česko, který testoval vratné stojany na zboží v deseti
prodejnách Penny, reaguje na neutěšený stav v oblasti POS materiálů,
generujících obrovské množství papírového odpadu. Opakovaně použitelný,
skládací a opravitelný stojan naopak koluje jako palety formou poolingu mezi
zadavatelem, řetězcem a vlastníkem v minimálně 50 cyklech. Co ukázal pilotní
test a které výzvy bude třeba řešit v dalším rozvoji a implementaci projektu,
řeknou Martina Šilhánová, sustainability lead CZ & SK
společnosti Nestlé, a Tomáš Kubík, vedoucí komunikace Penny.
Lidl se ve
své CSR strategii zaměřuje na oblast zdraví. V nákupní politice Vědomé
stravování spojuje důraz na zdravý životní styl zákazníků a na udržitelnost
produkce potravin. Ve svém sortimentu zvyšuje podíl rostlinných zdrojů bílkovin
či celozrnných výrobků, snižuje množství cukru, soli nebo aromat a konzervantů
a zaměřuje se na přehlednější označování složení potravin. Nové standardy
přijal také v oblasti marketingu cíleného na děti. Konkrétní příklady ukáže Eliška Froschová Stehlíková, vedoucí firemní komunikace
společnosti Lidl Česká republika.
V červenci
2022 spustila Alza.cz v Česku a na Slovensku projekt Nebalení, jehož cílem je
přetvářet nakládání s obalovými materiály v logistice a snižovat náklady. Tato
iniciativa, inspirovaná vizí společnosti, že „jediný udržitelný obal je žádný
obal“, se zaměřuje na omezení obalů pro zásilky směřující do AlzaBoxů a přímo
do poboček. Pro doručování se využívají plastové stohovatelné přepravky, které
jsou neustále v oběhu. Díky těmto opatřením firma ušetřila téměř 78 tun plastu
a průměrně 4,3 tuny obalového materiálu měsíčně. Více prozradí Eva Šípková, head of customer experience Alza.cz.
Na
Czech Retail Days poprvé zazní, jak by mohly vypadat digitální účtenky
Řada
obchodníků postupně i v rámci udržitelnosti a úspor přechází na elektronické
účtenky, které propojuje se svými věrnostními aplikacemi. Jaký je ale rozdíl
mezi účtenkou elektronickou a digitální? V Česku vzniklo Sdružení pro digitální
účtenky, které chce zavést nový formát plně digitální účtenky. Zjistěte více o
plánech na vytvoření obecně přijatelného otevřeného standardu digitální účtenky
a možnostech jejího využití. Jak se dívá na celou problematiku ministerstvo
průmyslu a obchodu? Diskuse o legislativních změnách, díky kterým by měli
spotřebitelé na digitální účtenku právo, a způsobu, jakým se jim bude
doručovat, právě probíhá. Více se dozvíte od Pepe Rafaje, zakládajícího člena Sdružení pro
digitální účtenky, a Pavla Vinklera, zástupce vrchního ředitele sekce
hospodářství, ředitele odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Ministerstva
průmyslu a obchodu ČR. Právě na Czech Retail Days by měla zaznít první ucelená
představa, jak by digitální účtenky mohly vypadat.