POPAI CE dlouhodobě monitoruje názory a postoje zadavatelů k prostředkům in-store komunikace s cílem pochopit a popsat vnímání POP aplikací skupinou zadavatelů reklamy, kteří POP aktivně nasazují.
Tento průzkum odpovídá na otázky, jak významná je v současnosti pro
zadavatelé in-store komunikace, kolik do ní investují, jaká je míra
využitelnosti jednotlivých mediatypů a konkrétních typů POP prostředků a
jak dopadá srovnání in-store reklamy s jinými komunikačními formami.
Mapování
postojů probíhá formou ankety se zástupci významných značkových výrobců
z oblasti rychloobrátkového zboží, textilu, elektroniky, automobilů,
služeb atd. Dosud byly tyto průzkumy realizovány v letech 2003, 2006 a
2009 a velmi zajímavé bylo meziroční srovnání výsledků šetření v
uvedených letech. Šetření bylo provedeno kvantitativní metodou
individuálního rozhovoru tazatele s respondentem (F2F) na základě
strukturovaného dotazníku. S výsledky průzkumu se mohli seznámit
účastníci nedávného semináře POPAI v rámci prezentace Daniela
Jesenského, prezidenta POPAI CE.
Zatímco v letech 2003 a 2006 zadavatelé uvedli zhruba v 80 %, že POP
nástroje nasazují téměř vždy, v roce 2009 potvrdilo trvalé využití POP
54 % respondentů.Tuto skutečnost lze především vysvětlit současnou
finanční a ekonomickou krizí, ale také vyšší cíleností reklamních
kampaní, kdy zadavatelé musí v dnešní době pracovat se specifickými
kampaněmi a specifickými komunikačními nástroji. Do některých kampaní
pak nemusí být vždy in-store nástroje zahrnuty.
Z hlediska
jednotlivých produktových kategorií jsou dle respondentů POP prostředky
využívány téměř vždy u kategorie piva, elektroniky či tabákových
výrobků.
Výsledky ankety ukazují, že POP prostředky v současnosti využívá téměř vždy nebo velmi často 75 % respondentů. Z meziročního srovnání tohoto ukazatele vyplývá, že investice do POP již dosáhly svého vrcholu. Tuto skutečnost lze zdůvodnit mimo jiné působením alternativních vlivů a možností, které se objevují v současné marketingové komunikaci, jako je internet, sociální sítě, digitální média, která fungují nejen v in-store, ale i v prostorách obchodních center, na parkovištích apod. Celkový rozpočet na marketingové kampaně tak musí být diferencován do více kanálů. Svou roli zde hraje i limitující faktor prostoru v prodejnách a množství POP v nich umístěných. V současné době představují dle respondentů investice do komplexní in-store komunikace 25,2 %. z celkových výdajů na komunikační kampaně.
Celý text článku o výsledcích průzkumu najdete v příloze.
Daniela Krofiánová