Využití POP prostředků v marketingové komunikaci zadavatelů Výsledky výzkumu POPAI CE mezi tuzemskými zadavateli reklamy.
POPAI CE dlouhodobě monitoruje názory a postoje zadavatelů k prostředkům
in-store komunikace s cílem pochopit a popsat vnímání POP aplikací
skupinou zadavatelů reklamy, kteří POP aktivně nasazují.
Tento
průzkum odpovídá na otázky, jak významná je v současnosti pro
zadavatelé in-store komunikace, kolik do ní investují, jaká je míra
využitelnosti jednotlivých mediatypů a konkrétních typů POP prostředků a
jak dopadá srovnání in-store reklamy s jinými komunikačními formami.
Mapování
postojů probíhá formou ankety se zástupci významných značkových výrobců
z oblasti rychloobrátkového zboží, textilu, elektroniky, automobilů,
služeb atd. Dosud byly tyto průzkumy realizovány v letech 2003, 2006 a
2009 a velmi zajímavé bylo meziroční srovnání výsledků šetření v
uvedených letech. Šetření bylo provedeno kvantitativní metodou
individuálního rozhovoru tazatele s respondentem (F2F) na základě
strukturovaného dotazníku.
POPAI CE dlouhodobě monitoruje názory a postoje zadavatelů k prostředkům
in-store komunikace s cílem pochopit a popsat vnímání POP aplikací
skupinou zadavatelů reklamy, kteří POP aktivně nasazují.
Tento
průzkum odpovídá na otázky, jak významná je v současnosti pro
zadavatelé in-store komunikace, kolik do ní investují, jaká je míra
využitelnosti jednotlivých mediatypů a konkrétních typů POP prostředků a
jak dopadá srovnání in-store reklamy s jinými komunikačními formami.
Mapování
postojů probíhá formou ankety se zástupci významných značkových výrobců
z oblasti rychloobrátkového zboží, textilu, elektroniky, automobilů,
služeb atd. Dosud byly tyto průzkumy realizovány v letech 2003, 2006 a
2009 a velmi zajímavé bylo meziroční srovnání výsledků šetření v
uvedených letech. Šetření bylo provedeno kvantitativní metodou
individuálního rozhovoru tazatele s respondentem (F2F) na základě
strukturovaného dotazníku. S výsledky průzkumu se mohli seznámit
účastníci nedávného semináře POPAI v rámci prezentace Daniela
Jesenského, prezidenta POPAI CE.
Zatímco v letech 2003 a 2006 zadavatelé uvedli zhruba v 80 %, že POP
nástroje nasazují téměř vždy, v roce 2009 potvrdilo trvalé využití POP
54 % respondentů. Tuto skutečnost lze především vysvětlit současnou
finanční a ekonomickou krizí, ale také vyšší cíleností reklamních
kampaní, kdy zadavatelé musí v dnešní době pracovat se specifickými
kampaněmi a specifickými komunikačními nástroji. Do některých kampaní
pak nemusí být vždy in-store nástroje zahrnuty.
Z hlediska
jednotlivých produktových kategorií jsou dle respondentů POP prostředky
využívány téměř vždy u kategorie piva, elektroniky či tabákových
výrobků.
Výsledky ankety ukazují, že POP prostředky v současnosti využívá téměř
vždy nebo velmi často 75 % respondentů. Z meziročního srovnání tohoto
ukazatele vyplývá, že investice do POP již dosáhly svého vrcholu. Tuto
skutečnost lze zdůvodnit mimo jiné působením alternativních vlivů a
možností, které se objevují v současné marketingové komunikaci, jako je
internet, sociální sítě, digitální média, která fungují nejen
v in-store, ale i v prostorách obchodních center, na parkovištích apod.
Celkový rozpočet na marketingové kampaně tak musí být diferencován do
více kanálů. Svou roli zde hraje i limitující faktor prostoru
v prodejnách a množství POP v nich umístěných. V současné době
představují dle respondentů investice do komplexní in-store komunikace
25,2 %. z celkových výdajů na komunikační kampaně.
Zadavatelé v této anketě vnímají jako nejvýznamnější formy marketingové
komunikace in-store marketing a také cílené oslovení zákazníků (direct
marketing), dále pak televizní reklamu, tisk a digitální média.
Pokud
jde o efektivní nadlinkovou či podlinkovou komunikaci, respondenti
téměř v 60 % uvedli, že největšího efektu u jejich zákazníků dosáhla
reklama skrz linku (through the line), tzn. propojení nadlinkových a
podlinkových kampaní.
Při hodnocení jednotlivých typů
in-storových médií, respondenti považují za nejdůležitější in-store
promotéry (ochutnávkové akce, hostesky), které mají dlouhodobě nejlepší
hodnocení ve všech výzkumech. To svědčí o faktu, že spotřebitelé rádi
testují a ochutnávají nabízené výrobky, zajímají je prezentace výrobků.
Na druhém a třetím místě z hlediska důležitosti umístily displeje
trvalé a dočasné.
Zadavatelů jsme se také zeptali, jaký
procentuální podíl z jejich marketingového rozpočtu na podlinkovou
reklamu připadne v roce 2010 na dočasné a trvalé POP prostředky. Dle
odpovědí respondentů téměř 70 % investic je věnováno na dočasné in-store
prostředky. Jde o dlouhodobý trend a rovněž vliv ekonomické krize, kdy
při nedostatku finančních prostředků je zároveň vyvíjena snaha o
maximální efekt při prezentaci výrobků. Z hlediska produktových
kategorií jsou dočasné POP prostředky převážně používány v kategoriích
rychloobrátkového zboží a elektroniky, naopak trvalé POP převažují
v sektoru financí.
Zadavatelé rovněž hodnotili in-store
prostředky z hlediska efektivity, tzn. které POP přinášejí zadavatelům
největší prodejní efekt.
Zadavatelé považují za nejefektivnější paletové ostrovy, dále pak in-store promotéry a konec gondoly s brandingem.
V současnosti nedochází k významnému nárůstu měření efektivity in-store
aplikací ze strany zadavatelů. Tento fakt lze vysvětlit několika důvody.
Zadavatelé mají s in-storovými prostředky již zkušenost, vědí, jak je
mohou používat a také, jaké je jejich působení. Současné období lze
tedy charakterizovat jako období stabilizace názorů a poznání ze strany
zadavatelů. V roce 2009 docházelo spíše k opakování již existujících
kampaní a vlivem hospodářské krize se vyvíjelo nových kampaní podstatně
méně, také proto nevznikla potřeba testovat efektivitu nových kampaní.
Informace o efektivnosti in-tore nástrojů jsou dnes široce dostupné,
zvýšila se důvěra v in-store, a proto zadavatelé nemusí již pociťovat
potřebu ve zvýšené míře testovat efektivitu těchto nástrojů.
Přestože
neroste potřeba zadavatelů měřit efektivitu, téměř 80 % dotazovaných
zadavatelů potvrdilo, že možnost měření efektivity POP považují za
důležitou.
Na otázku „Které aspekty ovlivňují investice do
in-store?“ zadavatelé uvedli, že je to zejména vliv konkurence, celkový
budget a cílová skupina.
88 % zadavatelů využilo v minulosti či
využívá služeb přímého výrobce POP. Impulsem pro takovou spolupráci je
především cena, kratší výrobní časy, nabídka apod. Při spolupráci
s výrobcem POP zadavatelé převáž