POPAI CE realizovala ve spolupráci s agenturou OMD další ročník pravidelného průzkumu, který dlouhodobě analyzuje postoje zadavatelů reklamy k prostředkům in-store komunikace.
Monitoring postojů zadavatelů provádí asociace POPAI CE již od roku 2003
včetně meziročních srovnání výsledků. Mapování postojů probíhá formou
on-line dotazování CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) s využitím
nástroje Snapshots, který je exkluzivním systémem OMD.
Cílem
výzkumu bylo monitorovat situaci na trhu za rok 2014 s výhledem do 2015
očima zadavatelů reklamy, zjistit, jak zadavatelé vnímají POP reklamu
jako komunikační kanál, jak posuzují jednotlivé formy komunikace v místě
prodeje a jak tyto prostředky využívají ve srovnání s jinými mediatypy.
Projekt se rovněž zabýval postoji zadavatelů k vyhodnocování
efektivity POP komunikace, identifikací faktorů, které přispívají
k rozhodnutí o zařazení POP do kampaně i rolí přímých výrobců a agentur
při realizaci in-store projektů.
Tohoto ročníku průzkumu se
zúčastnilo 60 zadavatelů reklamy z různých segmentů trhu. Vzorek
respondentů zahrnoval zástupce z oblasti rychloobrátkového zboží, ale
také ze sektoru elektroniky, oblečení, obuvi, farmaceutických výrobků,
hraček, telekomunikačních služeb, automobilového trhu a dalších.
Průzkum
podpořily partnerské společnosti Authentica, MORIS design, Nestlé
Česko, REDA a Unilever ČR a zároveň oborová Asociace českých reklamních
agentur (AČRA).
Reklama v místě prodeje je dle výsledků průzkumu součástí komunikačního mediamixu firem pro 90 % dotázaných. Pro
75 % respondentů má tato reklama nezastupitelné místo a využívají ji
pravidelně. Výsledky ankety ukázaly pozitivní posun z hlediska nasazení
POP ve srovnání s předchozím průzkumem v roce 2011, kdy nezastupitelné
místo reklamy v rámci mediamixu firmy potvrdilo 69 % respondentů.
Zadavatelé
reklamy vnímají POP komunikaci jako třetí nejdůležitější komunikační
nástroj. Na první příčce se umístila televize následovaná letáky. Na
čtvrté po POP komunikaci skončil internet a za ním PR. V mediamixu firem
účastnících se tohoto výzkumného projektu nejvíce překvapivě roste
význam televize, až poté internetu, POP reklamy a letáků.
O
nasazení POP reklamy u zadavatelů reklamy nejčastěji rozhoduje Brand
Manager nebo Marketing Manager následovaný Sales Managerem. Na třetí
příčce se umístil Trade Marketing Manager. Meziročně v tomto ohledu
posílil vliv především Sales Managerů a top managementu.
Podle deklarací by dotazovaní zástupci zadavatelů do POP komunikace rádi investovali více, než je tomu nyní.
Podíl reálných investic z celého reklamního rozpočtu do in-store
komunikace v roce 2014 představuje dle odpovědí respondentů 27 %,
zatímco v roce 2015 by zadavatelé považovali za efektivní investovat do
této formy komunikace 33 % z reklamního rozpočtu. Hodnoty v podstatě
kopírují předchozí ročník.
V rozpočtu, který byl určen pro
investice do různých in-store formátů, investovali zadavatelé v roce
2014 nejvíce do podlahových prostředků (31 %), kde došlo k nárůstu
oproti roku 2011 (24 %), do různých aktivit v místě prodeje, jako jsou
ochutnávky, letáky, dárky, soutěže apod. (24 %), kde naopak došlo
k poklesu oproti 2011 (29 %) a do regálových POP prostředků (19 %),
které také o 5 % poklesly.
Za nejdůležitější a zároveň za nejefektivnější a nejčastěji využívanou
formu komunikace v místě prodeje považují zadavatele reklamu v letácích.
Mezi nejdůležitějšími pak nejlépe bodují ještě dočasné podlahové
prostředky, slevy a kupóny a regálové prostředky. U skutečně
využívaných POP prostředků první dvě místa skončila stejně jako
v řebříčku důležitosti, na třetím místě se však umístily ochutnávky a
předváděcí akce následované paletovými ostrovy, dekoracemi a bránami.
Jako
nejefektivnější respondenti vnímají ostatní aktivity v místě prodeje
(letáky, slevy, kupony) spolu s podlahovými a regálovými POS prostředky.
Stále více zadavatelů si uvědomuje důležitost vyhodnocování
efektivity POP kampaní. V roce 2011 považovalo měření efektivity za
zcela důležité 57 % dotazovaných, v roce 2014 to deklarovalo již 67 %
dotázaných. V roce 2009 to bylo jen 32 %.
Firmy sice deklarují
velkou důležitost měření efektivity POP reklamy, ale reálně ho provádějí
v menší míře. I zde však byl zaznamenán výrazný nárůst. V roce 2014
potvrdilo 52 % respondentů, že vyhodnocují efektivitu reklamy v místě
prodeje. V roce 2011 tuto skutečnost uvedlo jen 35 % respondentů.
Hlavním argumentem zadavatelů pro zařazení většího podílu POP do
komunikačního rozpočtu je prokazatelný efekt POP na jejich značku. Mezi
dalšími významnými důvody pro širší zapojení POP je dobře
vyargumentovaná strategie komunikace v místě prodeje, studie, které
dokazují účinnost reklamy v místě prodeje a odstranění bariér ze strany
maloobchodu – jiná cenová politika, poplatky a intenzivnější komunikace
se zadavateli.
Nejspokojenější jsou zadavatelé při spolupráci s přímým výrobcem POP s technickým zpracováním, spolehlivostí a dodacími termíny. Uváděnými nedostatky, které se dle zadavatelů objevují při spolupráci s přímými výrobci POP, jsou vysoká cena, nekomplexnost a nedostatek kreativních námětů.
Jako hlavní vnímané benefity při spolupráci
s agenturami zadavatelé oceňují zejména zkušenosti, komplexní přístup,
kreativitu a úsporu času. Nedostatky agentur v tomto směru jsou vnímaná
vysoká cena, zdlouhavé procesy a neodbornost.
Daniel Jesenský, Prezident POPAI CE
Daniela Krofiánová, General Manager POPAI CE