Digital Signage je stále pro mnoho zadavatelů u nás novým médiem a často i chybí informace o tom, jak lze optimálně tyto komunikační prostředky využít v reklamních kampaních.
Proto POPAI CE v rámci svého programu věnuje otázkám efektivních
aplikací digitálních médií v místech prodeje, ale i v dalších místech
komunikace se spotřebiteli velkou pozornost. Tímto tématem se také
zabýval nedávný seminář POPAI CE, na kterém představil současné možnosti
digital signage a ukázky aktuálních digitálních projektů Mojmír Halen,
ředitel společnosti Q advertising.
„K hlavním přínosům
digital signage zařízení oproti statickým informačním a reklamním
zařízením patří možnost okamžité a efektivní obměny obrazové informace
bez zásahu do zařízení a bez dalších nákladů spojených se statickou
reklamou.
Digitální média umožňují zobrazení více informací, nebo
reklamních spotů na jednom nosiči. Vysílání dynamických spotů, předělů a
prokládacích efektů podstatně více zaujme pozornost diváka než statická
reklama,“ uvedl k výhodám digitálních komunikačních prostředků Mojmír
Halen.
Existuje více modelů komunikace s pozorovateli
zařízení. Typickým příkladem a běžně využívaným modelem digital signage
zařízení jsou propagační obrazovky v obchodech a komerční síť reklamních
obrazovek s nabídkou prodeje vysílacího času.
V prodejně u regálu nebo u stojanu je třeba použít krátké efektivní sdělení (opakované vysílání reklamních spotů ve smyčce).
Tam, kde pozorovatel může věnovat více času sledování obrazovky, je
vhodné v rámci reklamního vysílání využít doplňkových informací, jako
jsou například informace o počasí, aktuálním čase, situaci v dopravě,
nabídka kulturních akcí apod.
Účinnost digitálních nosičů potvrzují výsledky řady zahraničních studií. Například
studie digitálních nosičů Arbitron odhalila, že digitální sdělení
zobrazované v maloobchodních místech dosáhne průměrně pozornosti u více
než poloviny dospělých Američanů měsíčně.
Společnost EYE USA
zaznamenala za poslední rok významný růst v digitální oblasti, a to jak
v příjmech z reklamy tak v počtu nových klientů. Příjem z digitální
reklamy se od roku 2008 zvýšil o 69%. Došlo také k 79% nárůstu počtu
digitálních klientů za stejné časovém období vůči předcházejícímu roku.
Nový pilotní projekt elektronického měření sledovanosti zákazníků vůči
digitálním nosičům v místě prodeje a jeho okolí byl realizován
společnosti Q advertising ve spolupráci s digitální sekcí POPAI CE.
V první fázi bylo měření uskutečněné na omezeném vzorku nosičů za účelem
ověření technologie sběru dat. Pro testování bylo zvoleno obchodní
centrum Flora, Praha 3.
Cílem celého projektu bylo zajistit data pro zadavatele o chování zákazníků a sledování digitálních nosičů.
Měření bylo prováděno zařízením firmy 7Marsyas, jehož fungování je
založeno na principu aktivní RFID technologie, inteligentní analýzy
chování osob z videa průmyslové televize v reálném čase. Nad daný
digitální nosič je umístěna IP kamera, která je připojena do modulu PCF,
kde probíhá veškerá analýza. Systém Person Counter analyzuje
sledovanost reklamních spotů na obrazovkách pomocí detekce obličejů
zákazníků. Podmínkou bylo, aby se zákazník díval na nosič nepřetržitě
déle jak 1,5 vteřiny ze vzdálenosti 20 metrů a blíže, aby byl zaznamenán
jako pozorovatel. Poté byla změřena celková doba jeho pozorování.
Měření probíhalo nepřetržitě v období od 4 do 14.12 2009.
Výzkum ukázal, že v tomto období zaregistrovalo sledovanou obrazovku
téměř 51 tisíc osob, což představovalo 39 % návštěvníků, kteří prošli
pod měřenou obrazovkou. Měřen byl jeden
z celkem 28 nosičů, kterými je OC Flora osazeno. Celkový zásah
návštěvníků je pak vzhledem k počtu nosičů vyšší a navíc je opakovaný.
Vrchol sledovanosti byl během všedního dne mezi 11 až 17 hodin, zatímco
o víkendu sledovalo nejvíce osob obrazovku v čase mezi 12. až 15.
hodinou.
Systém pro detekci obličejů zákazníků a monitorování
pohybu osob bude využit i při realizaci dalšího testování digitálních
médií v prostředí prodejních míst, které bude tento rok opět probíhat
pod garancí digitální sekce POPAI CE.
Daniela Krofiánová