Trh s digitálními médii zaznamenává globálně slibný růst a využití
digitálních komunikačních prostředků je stále výraznějším trendem i u
nás. I přes nesporné výhody, které tyto moderní technologie nabízejí
v oblasti marketingové komunikace, a i přes osvětu a významné snahy o
popularizaci těchto médií paradoxně zjišťujeme, že zadavatelé reklamy o
nich stále nemají dostatek informací pro jejich efektivní využití.
Proto POPAI CE prostřednictvím sekce digitální komunikace pořádá odborné
workshopy, jejichž cílem je přinést nové informace o digitálních
médiích a formou praktických ukázek a výsledků průzkumů pomoci
zadavatelům reklamy se v této sféře lépe orientovat.
Aktuálním
tématem, které sklidilo velký zájem zadavatelů, byly výsledky měření
návštěvnosti v zónách digital signage, prezentované na nedávném
workshopu. Jde o společný projekt POPAI CE, společnosti POS Media ČR a
společnosti 7Marsyas Development, který byl realizován v červnu 2010 (v
období cca dvou týdnů) v hypermarketu Tesco, OC Nový Smíchov v Praze.
Jak
uvedla Pavlína Klementová z POS Media, záměrem projektu bylo ověřit
návštěvnost a pohyb zákazníků v určitých zónách hypermarketu, kde jsou
umístěny LCD obrazovky a zároveň mapovat potenciál nakupujících, které
lze oslovit digitální reklamou. V rámci průzkumu byl zjišťován celkový
počet nakupujících v hypermarketu v měřeném období, počet nakupujících v
sekcích cukrovinky, alkohol a mléčné výrobky a průměrný čas, který
nakupující strávili u LCD obrazovky s reklamním spotem. Pro testování
byly zvoleny tři různé exekuce spotů na obrazovkách, a to v délce tři,
deset a třicet sekund.
Průzkum proběhl v období, kdy návštěvnost hypermarketu nebyla ovlivněna dobou svátků, jako jsou Vánoce, Velikonoce apod.
„Zadavatelé
reklamy mají tendenci dodávat pro vysílání na obrazovkách v místě
prodeje televizní spoty, které jsou příliš dlouhé, a tudíž nevhodné.
V prodejních místech však máme pouze jednu až tři sekundy na to, abychom
zákazníka zaujali. Cílem měření bylo proto získat konkrétní argumenty
pro to, jaký typ spotu je třeba v in-store nasazovat a jaký nelze
doporučit,“ zdůraznila Pavlína Klementová.
V rámci měření byla
využita technologie Person Counter (PCV-05) od společnosti 7Marsayas
Development. Fungování je založeno na principu aktivní RFID technologie,
inteligentní analýzy chování osob z videa, které je pořízeno
prostřednictvím integrované kamery. Ta je připojena do modulu, kde
probíhá veškerá analýza. Prostor, který kamera zabírá, se dělí na zóny a
u každé zóny lze naprogramovat, co bude v rámci dané zóny měřeno:
například počet osob, které se zastaví u konkrétní reklamy, čas, který
tam stráví atd.
Jedním z cílů měření bylo zjistit za sledované období celkový počet
návštěvníků u vstupu do hypermarketu, to znamená počet zákazníků, kteří
prošli vstupními bránami prodejny.
Z výsledků měření vyplynulo, že
hypermarket Tesco na pražském Novém Smíchově, který patří
k nejnavštěvovanějším prodejnám Tesco v ČR, denně v průměru navštíví
více než 20.000 zákazníků.
Průzkum odhalil překvapivý fakt, že o
víkendu se v hypermarketu nakupovalo nejméně, a to zřejmě kvůli
víkendovým pobytům spotřebitelů mimo Prahu, nejvyšší návštěvnost byla
zaznamenána v pátek okolo 18 hod.
Měření ve vybraných sortimentních
sekcích přineslo souhrnné zjištění, že průměrná doba strávená v okolí
LCD obrazovek s reklamním spotem je 12 vteřin, a proto optimální
reklamní spot na obrazovkách digital signage by měl být maximálně v této
délce.
Pro promítání v sekci cukrovinek byly vybrány tři desetisekundové spoty
od 3 různých zadavatelů reklamy. Jednalo se o upoutávky na Ego sušenky,
na čokoládovou oplatku Fidorku a na tyčinky Margot mini.
Měření
ukázalo, že spotřebitelé navštívili nejvíce sekci cukrovinek koncem
pracovního týdne, konkrétně v pátek, naopak o víkendu průzkum potvrdil
slabou návštěvnost.
Z hlediska jednotlivých úseků dne byla
nevyšší návštěvnost v této sekci okolo 18 hod., zatímco během polední
pauzy byla návštěvnost nižší. V průměru sekci navštívilo denně 13.585
nakupujících a průměrná délka doby, kterou nakupující strávili v okolí
LCD obrazovky, byla téměř 10 sekund.
V sekci alkohol byl
promítán nejdelší reklamní spot v délce 30 sekund. Upoutávka byla
zaměřena na rum Captain Morgan a byla vysílána i jako televizní
reklama. Části reklamního spotu jsou velmi krátké (1 až 3 sekundy) a
spot zahrnuje více příběhů.
Výsledky v oblasti denní návštěvnosti se
lišily od výsledků v sekci cukrovinek. Nejsilnější návštěvnost v sekci
alkoholu byla v pátek a v sobotu. Pokud jde o počet nakupujících
v jednotlivých úsecích dne, špička byla zaznamenána mezi 18. až 20.
hodinou večer.
Nakupující strávili na ploše u obrazovky v průměru 11 sekund. Denní průměrná návštěvnost v této sekci byla 9.645 nakupujících.
Nejfrekventovanější
zónou na prodejní ploše byl v rámci testovaných sekcí úsek mléčných
výrobků. Denní průměrná návštěvnost v této sekci představovala 15.630
nakupujících.
Byl zde promítán krátký, dobře viditelný spot v délce třech sekund na sýr Gervais.
Z hlediska
návštěvnosti se jednalo o atraktivní zónu od pondělí až do pátku
s páteční špičkou návštěvnosti. Nejméně zákazníků zde
nakupovalo neděli. V rámci jednotlivých úseků dne byla sekce
nejnavštěvovanější během poledne a především kolem 18. hodiny, tzn.
v závěru pracovní doby. Průměrná délka doby, kterou strávili nakupující
v okolí LCD obrazovky v tomto úseku, byla delší než v jiných sekcích a
dosáhla 15 vteřin.
Daniela Krofiánová