Prodejní místo v dnešní době plní funkci významného komunikačního média nejblíže k zákazníkovi a prostřednictvím optimálních nástrojů zásadně ovlivňuje nákupní rozhodnutí zákazníka a prodejní úspěšnost výrobků. POPAI CE se dlouhodobě zabývá zkoumáním účinnosti in-store aplikací a analýzou nákupního chování v prodejních místech v rámci svých průzkumů.
Novým projektem v této oblasti je právě probíhající průzkum „POP
Advertising Display Power“, který POPAI realizuje ve spolupráci
s agenturou Ipsos-Tambor a hlavními partnery průzkumu, společnostmi
Coca-Cola a Mars. Průzkum probíhá za účasti dalších partnerů -
společností DAGO, DEKOR, Freeboard, STI Česko a časopisu
Marketing& Media, který je hlavním mediálním partnerem projektu.
Průzkum rovněž podporuje soukromá vysoká škola B. I. B. S. (Brno
International Business School) jako odborný partner.
Průzkum
analyzuje vybrané podlahové stojany a vliv změny jednotlivých parametrů
stojanů na jejich účinnost z hlediska prodeje. Průzkum se rovněž
zaměřuje na analýzu prodejní plochy a stanovení optimálního umístění
stojanů z hlediska prodejního potenciálu.
Výsledky průzkumu mají
tedy ukázat, "jaký je optimální podlahový stojan" a "kam" jej v budoucnu
umístit. Testování probíhá na stojanech s nápoji firmy Coca-Cola a na
stojanech s tyčinkami Snickers.
V první fázi projektu, která se
uskutečnila ve formě skupinové diskuze, byly vyhodnoceny názory
zadavatelů a zástupců maloobchodu týkající se vnímání stojanů, využívání
míst pro jejich umístění, vlivu jednotlivých parametrů podlahových
stojanů na nákupní impuls.
Reklamní stojan je pro respondenty spojován hlavně s reklamou, propagací
zboží a se seznámením spotřebitelů s novinkami. Cílem umístění stojanu
je, aby se zboží lépe dostalo k zákazníkům. Stojan musí být zaměřen na
spotřebitele a dát zákazníkovi impulz.
Z pohledu zadavatele musí
ideální stojan být dobře vidět, mít nápad, být na vhodném místě a také
je nezbytné, aby na něm bylo vystaveno dobré zboží.
Z pohledu zákazníka je nejdůležitější najít na stojanu kvalitní zboží a mít stojan na viditelném místě.
Při
výběru konkrétního místa pro umístění stojanu je třeba se zaměřit na
to, aby ho měl zákazník „při cestě“, ale zároveň nesmí stojan překážet.
Obecně
je preference umístění stojanů v pokladní zóně, v hlavní uličce, poblíž
sekce cukrovinek, ve volných místech, v rozích a u sloupů, v sekci
akčního zboží a v blízkosti obsluhovaných úseků. Pro umístění jsou
upřednostňovány sekce, které souvisejí se zbožím na stojanu („…k cukrovince si dá člověk kávu, nebo čaj. Ke Coca - Cole si dá brambůrky…“). Důležitá je viditelnost stojanu v rámci obchodu/sekce.
Preferováno je také umístění více stejných stojanů v rámci obchodu („…Dobré je, když je jich několik – např. člověk se pro něco vrací – na stojan zapomene, ale po cestě zpět potká další. …“).
Největší důraz kladli zadavatelé na správnou velikost stojanu v
souvislosti s místem umístění. Stojan by měl mít také správné vizuální
vlastnosti, jako je tvar, barva, design…stojan musí upoutat, ale nesmí
být příliš kýčovitý, protože pak by mohl zákazníka odradit. Dobrá
přístupnost ke stojanu a k vystaveným produktům je další důležitou
vlastností pro efektivnost stojanu. Vliv na prodejní úspěšnost stojanu
má také skutečnost, že stojan poskytuje informace o zboží a o
konkrétních akcích.
Součástí testu bylo hodnocení fyzických stojanů s produkty značek Coca-Cola a Snickers, které byly zadavatelům představeny. V této
souvislosti zadavatelé zdůraznili, že dostatečná velikost stojanu je
důležitá, aby stojan byl vidět, ale tato by měla být ve správném poměru
s velikostí produktu. Pro některé výrobky je velikost stojanu na překážku, jako je tomu v případě sortimentu tyčinek, které se v příliš mohutném stojanu ztratí.
U
stojanu je také velmi důležitá jeho doplněnost, protože poloprázdný
stojan spíše odrazuje. Stojan by svým tvarem neměl připomínat skříň,
takový stojan příliš nezaujme, neboť se neodlišuje od standardního
regálu.
Podle zadavatelů jsou interaktivní prvky stojanu
použitelné v konkrétních případech, jako je například cílené využití
zvuku nebo kombinace LCD obrazovky se zvukem, která by mohla vyvolat
chuť k nákupu nápoje.
Zadavatelé označili jako stěžejní místa v prodejně sekci čerstvých
potravin a obsluhované úseky. K dalším významným zónám v prodejně patří
pokladny, místa s akčním zbožím a centrální ulička.
Stojan s
nabídkou colových nápojů je vhodné umístit u sekce se slaným
občerstvením a potravinami, jako jsou bagety, pečivo nebo fast food
sortiment. Naopak efektivní umístění stojanů s tyčinkami Snickers je dle
zadavatelů v sekci cukrovinek, ale také u prodeje denního tisku a
v úseku počítačových her.
V současné fázi průzkumu probíhá
detailní vyhodnocení obou již realizovaných focus groups se zadavateli a
se zákazníky, kdy budou porovnány názory obou skupin respondentů.
V rámci průzkumu bude pokračovat field testování prodejních výsledků a
chování spotřebitelů s cílem zjistit hlavní praktické faktory, které
mají vliv na úspěšnost nasazení podlahových displejů.
Daniela Krofiánová