Paletový ostrov navýšil prodeje Sedlčanského Hermelínu na gril o 33%.
Promo kampaň prodala srovnatelné množství Hermelínu jako loňský rok.
Každý čtvrtý Hermelín je zakoupen v pátek.
Údaje o prodejní efektivitě in-store kampaní jsou zástupci maloobchodu i
zadavateli reklamy stále více požadovány jako nezbytný předpoklad pro
zlepšování komunikačních projektů a kampaní v prodejních místech. Proto
se jeden z kontinuálních průzkumových projektů POPAI CE zaměřuje přímo
na prodejní efektivitu POP aplikací a přináší informace o prodejní
výkonnosti vybraných POP kampaní, resp. o jejich přímém vlivu na prodej
podporovaných produktů. Průzkum probíhá ve spolupráci s výzkumnou
agenturou Ipsos pod názvem PEFS - POP Effectivity Focus Study.
Zjištění vyplývající z průzkumu zdůrazňují přínosy synergické
spolupráce dodavatelů značkových výrobků s maloobchodními společnostmi
v místě prodeje a inspirují k rozvoji budoucích aktivit. Zároveň
umožňují rozpoznat a pochopit aspekty neefektivních přístupů v místech
prodeje pro konkrétní produktové kategorie a značky.
Jedním
z úspěšných projektů, který se opakovaně zapojil do projektu PEFS, je
tematické paletové vystavení v rámci kampaně Český svět grilování.
Kampaň byla realizována ve vybraných prodejnách řetězce Interspar a
jejím iniciátorem a koordinátorem byla společnost Bongrain – Povltavské
mlékárny. Poprvé kampaň proběhla v letních měsících roku 2013 a na její
úspěch navázala stejně tematicky zaměřená kampaň v červenci a srpnu
2014.
V rámci kampaně byly vytvořeny “České grilovací světy“, ve kterých zákazníci mohli nakoupit vybrané
produkty použitelné při grilování: hermelíny na gril, maso, koření,
bagety, pivo nebo čipsy. Při realizaci tematických koutků společnost
Groupe Bongrain spojila české výrobce, jejichž portfolio je spjato
právě s grilováním. „Cílem kampaně je
nakupujícím připomenout a maximálně zjednodušit přípravu letního
grilování tak, aby vše potřebné našli na jednom místě v rámci jednoho
tematického promokoutku,“ upřesnil obecný záměr Českého světa grilování Michal Vrbka, Category & trade marketing manager firmy Groupe Bongrain.
Projekt patří mezi první výraznější projekty typu „cross category“ na
našem trhu, kdy byly v kampani prezentovány výrobky z více kategorií od
různých firem a došlo tak k synergickému propojení několika značek,
které společně zákazníkům vytvářejí přidanou hodnotu. Tím se zvýší
jejich momentální prodejní potenciál připomenutím sezónní možnosti
spotřeby a tvorbou impulzní tematické atmosféry. Kromě společnosti Povltavské mlékárny se kampaně zúčastnily společnosti Plzeňský Prazdroj, Vitana, Intersnack a La Lorraine.
V rámci průzkumu byl ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos
analyzován vliv paletového vystavení na prodeje jednoho z prodávaných
produktů, a to Sedlčanského Hermelínu na gril.
Pro analýzu
byla využita prodejní data z devíti prodejen, v nichž byl nainstalován
paletový ostrov Českého světa grilování a data ze vzorku prodejen
INTERSPAR, v nichž probíhala pouze promoční aktivita bez paletového
ostrova. Krom promokoutku byla totiž součástí kampaně i cenová akce,
resp. speciální tematické letákové okno na všechny partnerské produkty.
Pro snadnější a přehlednější srovnání bylo celkové sledované období
(7.5 - 30. 9. 2014) rozděleno podle jednotlivých týdnů, které jednak
kopírovaly platnost letákových promo-akcí a zároveň přijatelně pokryly
období expozice paletového ostrova na prodejnách Interspar (viz.
přiložený graf).
Analýza potvrdila, že paletový ostrov během
celého období kampaně navýšil prodeje Sedlčanského hermelínu na gril od
33 %. Pozitivní vliv Českého světa grilování byl silnější v době mimo
slevové akce, kdy generoval navýšení 53% oproti období během slevových
akcí s navýšením 17%. To je dáno obecnou sílou vlivu cenových promocí v
produktové kategorii. Už jen nižší cena totiž výrazně stimuluje
impulzní prodejní potenciál a efekt samotného POP média je pak nižší
oproti jeho výkonu během období bez cenové promoce.
Dnem
nejčastějšího nákupu Sedlčanského hermelínu na gril se potvrdil pátek,
během kterého se prodala čtvrtina z týdenního objemu prodejů těchto
produktů. Dalšími nejsilnějšími dny nákupu byly čtvrtek a sobota.
V rámci průzkumu byla rovněž provedena srovnávací analýza kampaní
v letech 2013 a 2014. Celkový výkon promo aktivity vyšel v roce 2014 o
cca 15 % nižší oproti první vlně v 2013. Důvod je však dle slov Michala
Vrbky z Bongrainu velmi pozitivní:
„Meziročně se navýšily běžné prodeje Hermelínu bez promocí, lidé náš
produkt častěji kupují spontánně. Tj. samotné neovlivněné prodeje před
spuštěním aktivity byly v roce 2014 vyšší oproti roku 2013 a tím pádem
srovnání s navýšenými prodeji během promo akce nevykázalo tak velký
rozdíl. Pokud zohledníme tento aspekt, dosáhl pak projekt Český svět
grilování v obou letech srovnatelných výsledků, se kterými jsme
spokojeni. A to i přes meziroční zvýšení ceny Hermelínu. Další dobrou
zprávou pro nás je, že jsme v letošní kampani oproti loňsku více
prodávali v době bez slevy, “uzavírá Michal Vrbka.
Zveme
všechny zadavatele a maloobchodníky, aby se našeho dlouhodobého
projektu PEFS zúčastnili a vyhodnotili osvědčenou metodologií své POP
kampaně. V případě zájmu nás kontaktujte pro více informací.
Daniel Jesenský, Prezident POPAI CE
Daniela Krofiánová, General Manager POPAI CE