POPAI CE se zúčastnila jako partner průzkumu společnosti Factum Invenio „Češi a reklama 2010“, který je zaměřen na postoje české veřejnosti k různým typům reklamy.
Průzkum mimo jiné ukázal, že nejvíce prostoru pro další reklamy a místo,
kde by lidé ocenili její větší množství, je spojené s místem prodeje.
Jsou to jednak ochutnávky a prezentace na místě prodeje, dále pak
televizní obrazovky a upoutávky v regálech a na pultech
Tisková zpráva ze dne 17, února 2010
Češi a reklama 2010
Proměny postojů české veřejnosti k reklamě
Pocit přesycenosti reklamou je stále nejsilnější na komerčních televizích, proti loňskému roku jsou změny téměř nulové.
Lidé si stále žádají více ochutnávek a prezentací na místě prodeje.
Z klasických
médií má největší šanci skutečně oslovit reklama na Nově a v České
televizi, z neklasických formátů jsou to ochutnávky a upoutávky na
regálech a pultech.
Ve
spolupráci s Asociací komunikačních agentur (AKA), Českou marketingovou
společností (ČMS), POPAI Central Europe a Českým sdružením pro značkové
výrobky (ČSZV) uskutečnila společnost Factum Invenio další z řady
pravidelných výzkumů Postoje české veřejnosti k reklamě. Dotazování
proběhlo v rámci programu Factum Omnibus ve dnech 15. - 20. 1. 2010
metodou řízených osobních rozhovorů na reprezentativním výběrovém
souboru 1119 občanů České republiky ve věku od 15 let, získaném kvótním
výběrem.
Výzkum navazuje na výsledky šetření, které od roku 1993
prováděla agentura Marktest, a.s. Doposud bylo realizováno celkem 27
reprezentativních výzkumů, jejichž výsledky tvoří ucelenou vývojovou
řadu.
Intenzita reklamy v médiích
Česká veřejnost je
nejvíce zasažena reklamou v klasických masmédiích jako jsou televize,
rozhlas, denní tisk a bilboardy. Stejně jako v minulých letech, i letos
jsou Češi nejvíce přesyceni reklamou v největších českých komerčních
televizích Nova a Prima. O televizi Nova si to myslí čtyři z pěti
občanů, u televize Prima pak tři ze čtyř. Změny oproti roku 2009 jsou
téměř nulové, pocit přesycenosti zůstává na stejné úrovni. V ostatních
klasických masmédiích je vnímání intenzity reklamy na mnohem nižší
úrovni. Pocit přesyceností reklamou ve veřejnoprávní televizi má necelá
polovina populace.
V novinách
a časopisech přesycenost reklamou narostla, ale nedosáhla úrovně roku
2008. V časopisech z 39% v roce 2009 na 41 % letos, v novinách z 28 %
na 32 %. Rozhlas jako jediný z klasických médií zaznamenal už druhým
rokem pokles, tentokrát o 3%.
Nejvíce prostoru pro další reklamy
a místo, kde by lidé ocenili její větší množství, je spojené s místem
prodeje. Jsou to jednak ochutnávky a prezentace na místě prodeje, dále
pak televizní obrazovky. Právě ochutnávky jako forma propagace výrobků
naskýtají největší prostor pro případné rozšíření. Více než třetina
Čechů říká, že by ochutnávek mohlo být více.
Subjektivní pohled veřejnosti na účinnost reklamy v jednotlivých médiích
S rostoucím
množstvím reklamy roste i nechuť danou reklamu na sebe nechat působit.
Pro reklamní tvůrce je stále obtížnější reklamou zaujmout a dosáhnout
toho, aby splnila svůj účel. Ne všechna reklamní média nabízejí ideální
cestu ke konzumentovi a mnohdy je velmi snadné se reklamě jednoduše
vyhnout.
Z klasických médií přisuzují Češi největší sílu televizi
Nova. 32 % lidí přiznává, že reklama v této televizi má velikou šanci,
aby si ji skutečně prohlédli nebo ji vyslechli. Čtvrtina zastává tentýž
názor u České televize, což kopíruje sledovanost těchto médií.
Pokud
jde o netradiční formáty reklamy, největší úspěšnost na skutečné
zaznamenání reklamy přisuzují lidé ochutnávkám a prezentacím na místě
prodeje. Šanci je skutečně oslovit přiznává této formě reklamy 52 %
Čechů. Poměrně velké procento lidí přiznává, že velkou pravděpodobnost
na prohlédnutí mají i letáky vhazované do schránek. Přestože je 68 %
veřejnosti touto reklamou přesyceno, 28 % jich zároveň říká, že mají
letáky velkou šanci na to, aby neskočily rovnou v odpadkovém koši, ale
byly skutečně prohlédnuty.
Podrobné výsledky výzkumu shrnuje
volně prodejná studie Češi a reklama 2010. Přináší kompletní informace
z celého výzkumu k těmto tématům: intenzita reklamy v médiích, účinnost
médií z pohledu veřejnosti, vliv reklamy na kupní chování, postoje
k reklamě jako společenskému jevu a reklama na vybrané skupiny výrobků.
Informace o Factum Invenio:
Společnost
Factum poskytuje své služby od roku 1991, kdy byla založena jako
jedna z prvních soukromých agentur výzkumu trhu v bývalém
Československu. Je známa díky dokonalé znalosti české společnosti a
českého trhu. Mezinárodní zkušenosti získala zejména díky mnohaleté
participaci na činnosti předního světového řetězce TNS, v němž působila
jako Sofres-Factum a později TNS Factum. S téměř 40 kvalifikovanými
zaměstnanci a tisícovkou vyškolených tazatelů se řadí mezi top 10
výzkumných agentur v České republice. Vedle klasického marketingového
výzkumu nabízí Factum Invenio také konzultace a návrhy komplexních
marketingových řešení.
Factum Invenio je členem mezinárodní
asociace marketingového výzkumu ESOMAR), členem mezinárodní asociace
spolupracujících výzkumných agentur Global, členem České marketingové
společnosti, Britské obchodní komory a Francouzsko-české obchodní
komory. Pro zabezpečení maximální kvality služeb dodržuje při dotazování
a zpracování údajů metodická pravidla a etické principy těchto
organizací. V roce 2005 založila mezinárodní síť výzkumných agentur
Factum Group, která působí ve střední Evropě (www.factum-group.com) a v roce 2009 vytvořila spolu s ppm europe skupinu ppm factum Další informace naleznete na www.ppmfactum.cz.